Sprookjes en ik

Als ik iets heerlijk vind om naar te kijken of te luisteren zijn het wel sprookjesverhalen. Ik duik graag neer op mijn bank voor Assepoester. 'Sprookjes zijn de wereld nog niet uit als zij prinsesje wordt.'

In de wereld is een discussie ontstaan over gewenste aanpassingen in de eeuwenoude mooie verhalen. Doornroosje mag niet wakker worden gekust door een prins want het is niet aan haar gevraagd dus ongewenst (rare conclusie overigens).

Ik droom even lekker verder en (in gedachten) lig ik op een heerlijk bed met bloemen om me heen. Ik zie ze alleen niet (ook jammer). De mooie man kust me wakker en ik ben dolgelukkig. Ik kan de bloemen zien en samen met de heerlijkheid leef ik 'happily ever after!' 'Oh ja... Roodkapje schijnt ooit verkracht te zijn in het bos', (niet gewenst maar wel de realiteit van het leven, ik denk aan Anne als één van de velen die dat is overkomen). En dan hebben we nog de meest irritante discussie ooit betreft het 5 'decemberfeestje'. 'Handen af, ons land is vol, aanpassen aan of veranderen.' En zo zijn wij lekker bezig. Vanavond eet ik hutspot en jij haalt een chineesje bij de afhaal (maaltijd hè!).

'Mam, ik word knettergek van mensen die denken dat vrouwen vrijwel direct een feminist zijn als ze zelfstandig zijn, niet standaard leven zoals onze cultuur dat voorschrijft. Maar als ik moet kiezen dan ben ik liever een feminist dan een volgzame onderdanige vrouw.' 'Denken ze dan dat je met een kaalgeschoren kop door het leven gaat? Of dat je niet kunt koken en a-seksueel bent? Of, of... denken ze dat deze vrouwen dan niet meer weten hoe ze een man moeten behagen?' Als ze deze woorden uitstort was het de bedoeling dat we ontspannen in slaap zouden vallen (:-). Natuurlijk ben ik het volledig met haar eens en heeft welke rolverdeling dan ook, in de basis geen negatieve lading. Je kunt, in gelijkwaardigheid, de taken verdelen en soms heeft een subsituutje zijn ook wel een prettige uitwerking (sorry).

'My fair lady, mijn dochter... zolang het keuzes zijn, is er niets aan de hand.' 'Weet je nog wat ik je leerde toen je een klein meisje was?' 'Ja mam, vrouwen laten mannen denken dat ze de baas zijn.' 'Akkoord, laat jouw blonde haren wapperen, jouw mooie lichaam hoge ogen gooien, haal jouw diploma's en word hooguit afhankelijk van een ander 'in the name of love'. 'Stop met vechten tegen andermans mening en ga lekker op dat bedje liggen en laat je (later als je groot bent) wakker kussen door de prins van jouw dromen.' 'En mama, strooit rozenblaadjes voor je als je gaat trouwen (huwelijkse voorwaarden, hè!).'







Reacties

Populaire posts van deze blog

Jaloers?

Zweefteefje

De piemel