Mijn vriend

Mijn vriend hangt bij mij op de bank en wat hou ik van zijn aanwezigheid. We praten over van alles en nog wat en plotseling bedenk ik me dat hij, toen ik hem leerde kennen, altijd broodjes meebracht en nu niet meer. Sterker nog, de rollen zijn omgedraaid en ik sta in de keuken om een lekker hapje tussendoor te maken.  Ik maak er maar een grapje over, want inmiddels heb ik geleerd dat ik ook te snel kan zijn met mijn communicatie (lees bot, direct en irritant). Vol verbazing kijkt hij mij aan en spreekt de legendarische woorden: 'Jij bent eigenlijk heel lief', uit. 

Ook doe ik me al jaren stoerder voor (ook bij hem), hij is een slimme man en is er nooit ingetrapt of voor weg gelopen. Natuurlijk heb ik ook leermomenten en ga er maar eens goed voor zitten om hem heel eerlijk te vertellen hoe slecht het met me ging (afgelopen jaar) en het soms nog wel moeilijk heb. Ik heb enkele plannen voor 2018 en aan geen enkel plan is een doel gekoppeld, enkel gelukkig worden. Vragen over wat wil je bereiken met die opleidingen die je gaat doen, komen bij mij niet veel verder dan: 'Geen idee.' Deze man, met topfunctie, kijkt mij enigszins vreemd aan maar weet ook wel dat ik uiteindelijk wel weer op aarde terug kom en weet wat ik concreet wil. (ik hoor wat hij zegt maar denk dat ik nooit meer de kop gek laat maken door zaken die ik niet kan beïnvloeden en me niet meer vastzet met het oog op doelen en verwachtingen).

'En dan nog wat', Marissa: 'Heb jij je wel eens afgevraagd of je werkelijk open stond voor een relatie, met zo'n labbekak, zoals jij ze graag noemt?' 'Mannen zijn jagers, klopt meisje!''Maar vrouwen zijn collectors.' 'Heerlijk een man die met argumenten mijn argumenten probeert te elimineren of in ieder geval het gedrag van de minkukels te rechtvaardigen.'  Natuurlijk begint die snelle mond van me te ratelen en attendeer ik hem op het feit dat ik niets heb verzameld, hooguit een lading herinneringen, columns en blogs.' De definitie van collectors bezorgt me een enorm grote glimlach op mijn gezicht. Vrouwen zijn eigenlijk de baas en verzamelen goed materiaal dat ze kunnen inzetten voor bijvoorbeeld de nesteldrang, de maaltijd en de klusjes rondom de hut. Ondertussen duik ik tegen hem aan en leen zijn lichaamswarmte even (dat mag een collector doen hè!). Functioneel gebruik maken van, noemen ze dat.'

Als ik vanochtend wakker word, merk ik dat ik me bijzonder goed voel. Ik trek even meer tijd uit voor mijn kleding, make-up en besluit om me eens te gaan gedragen zoals een goede vrouw geacht wordt te doen, in relatie tot de ontwikkeling van mijn 'collectors-vaardigheden'. 

Met een frisse en fruitige blik wandel ik mijn vaste winkel binnen en kijkt de dame, die me al jaren kent strak aan.  'Marissa, ik wil dat je weet dat ik afgelopen jaar zo verschrikkelijk met je te doen heb gehad en durf het je nu pas te zeggen want je ziet er weer ouderwets geweldig uit.' Ik ga niet meer huilen als mensen lief zijn, ik bedank haar voor deze woorden. Ook ga ik geen enkel compliment meer ontkrachten want wie ben ik als iemand me leuk, lief of mooi vindt. 

Er zijn deuren voor me open gegaan, ik durf weer foto's van mezelf te (laten) maken want het was met stip een jaar dat me had getekend. In de winkel koop ik twee jurkjes, die me meer dan geweldig staan. Ik maak plannen voor een date en whatever happens... 'ik stoot liever mijn neus dan dat ik nooit meer dat geweldige gevoel van geadoreerd worden zal ervaren.' Ik sleur komend jaar een paar dames met me mee want het is tijd voor de dames die echt de moeite waard zijn.

Mijn lieve vriend, dank je voor ruim acht jaar vriendschap. In voor- en tegenspoed. Of er nu geschilderd moet worden, de dieren naar de dierenarts moeten maar ook als ik me als een wanstaltige puber laat gaan. Ik dank je met heel mijn hart voor jouw aanwezigheid. 

'Kom je snel weer, bankhangen met me? Ik kook voor je in ruil voor jouw schoot waar ik mijn hoofd op gooi als we samen een film kijken!' 'Jij jouw prooi en ik ...'













 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Jaloers?

Zweefteefje

De piemel