Op de heupen

Onze moeders hebben ons geleerd: 'van ruilen, komt huilen.' Maar natuurlijk hebben we altijd geweten dat jongens een achterstand hebben. Echter je zou toch mogen verwachten dat ze nadat ze de volwassen mannenleeftijd van 35 jaar hebben bereikt, dat eindelijk eens tot ze zou doordringen. 'Mama heeft altijd gelijk, hè!'

Kijk, mij verrassen ze niet meer. Afgelopen jaar heb ik dingen gezien, die ik liever niet had gezien. Nu begeef ik me in een vrouwenkring waarvan het merendeel toch beschikt over een grijze massa, die op het juiste moment kleur bekent. En zo waren de meesten rond de vijfendertig jaar al gescheiden. 'Ik zou er bijna trots op worden.' Gelukkig waren de betrokken kinderen nog jong en is de schade redelijk beperkt gebleven. Om even duidelijk te zijn: 'scheiden is traumatisch voor kinderen.' Ook ik, zal dat aspect altijd moeilijk vinden en het gemis aan gezin kan ik voor mijn kind niet relativeren. Wat ik wel kon doen was haar vader op een respectvolle manier betrekken en hem gewoon ook het geluk te wensen. Godzijdank kwam hij niet aankakken met een hele jonge variant van mij of een pin-up waardoor ik me onzeker ging voelen over mijn 'zijn'. (Hum, misschien was dat wel beter geweest want dan had ik geen jaren nodig gehad om een relatie van meer dan twintig jaar te verwerken.')

Enfin, enkele mafklappers heb ik ontmoet. In de tijd dat ik daarvoor openstond zal ik tussen 37 en 40 jaar zijn geweest. Ik hou niet van jongere mannen en heb altijd de neiging gehad om een paar jaar ouder, dan ik, te daten. Gewoon omdat ik denk dat deze doelgroep iets meer te vertellen heeft, een beetje snapt dat een vrouw na de bevalling (al dan niet een keizersnede), hormonale crisissen en slijtage aan de gewrichten geen 90-60-90 te bieden heeft en nachten doorhaalt aan die befaamde kroonluchter (fuck off zeg). Die mannen lopen nu allen tegen de vijftig jaar en (damn it) dat vind ik ineens te oud.
Ze veinzen dat ze jonger zijn, bewerken de foto's (je schrikt je lam als je ze ontmoet) en stellen vragen die ze recht in jouw gezicht niet durven te stellen (uitzondering daar gelaten). Kijk, vrouwen verven ook hun haar, plamuren het gezicht vol en trekken lichaamscorrigerende troep aan maar dat doen ze al vanaf hun 25ste. 'Alles om er mooier uit te zien'.
Mannen niet! Mannen gaan naar de sportschool, verven hun haar en installeren acrobat reader om hun (naderende) ouderdom te maskeren, als ze de middelbare leeftijd hebben bereikt.

Met plezier bekijk ik ze goed en concludeer dat ik culturele antropologie had moeten studeren. Maar ja, middelbare leeftijd, naderende overgang, het huis moet schoon en eigenwijs tot op het bot omdat ik alleen nog maar leuke dingen wil doen, die me makkelijk afgaan.

Ik hou niet van shoppen en als ik afgelopen week met mijn kont nergens in pas, spring ik een gat in de lucht: mijn bips is dikker geworden. Dat heb ik nu altijd gewenst: een goede derrière en een paar goede heupen (hips don't lie), zodat ik letterlijk en figuurlijk me kan aansluiten bij het gros van de vrouwen.

'Ik heb het op de heupen!'

Happy 2018 voor iedereen!

Liefs, Marissa





Reacties

Populaire posts van deze blog

Jaloers?

Zweefteefje

De piemel