Mannen zijn lui

Stiekem luister ik mee met het pubergesprek dat op luidspreker staat (eigen schuld dus):'Jongens zijn lui hoor!' 'Ah', hoor ik mijn dochter zeggen, dan hebben ze dikke vette pech want ik ben niet voor het grijpen.''Ik wil dat je weet dat je bloedmooi bent en vooral niet moet twijfelen aan jezelf.' Ik grinnik in gedachten want mijn meisje is helemaal niet bezig met labbekakken. Sterker nog, 'Mam, ik voorzie een probleem', zegt ze later: 'Ze zijn haast allemaal lelijk en als er al één leuk uit ziet, kun je er geen normaal gesprek mee voeren. En dan houdt het voor mij op hoor.'  

'En toch wil ik je het uitleggen, zegt haar vriendin.' 'Jongens zijn zo lui dat als ze ook maar een beetje moeite moeten doen, ze liever een makkelijk meisje pakken. Jouw uitstraling is gewoon niet zo, tja hoe moet ik dat nu zeggen... (een lange stilte volgt en ik wil me ermee bemoeien maar besluit mijn snater te houden), 'Uhhh... jij straalt gewoon niet uit dat je zit te wachten op verkering.' Mijn dochter draait met haar ogen en zegt nuchter: 'Misschien zit ik er ook niet op te wachten en wil ik wel gewoon ooit een jongen die ik helemaal zie zitten en die niet om het minste of geringste naar een ander loopt.' 'Ja dat kan!' 'Maar denk nu niet dat er iets mis is met jou.' Ik sluit mijn ogen en voel de warmte van deze vriendschap. 'Zo hoort het te zijn', respect voor wat een ander wil maar bewaken dat een ander zich goed voelt. 

Als ik volledig verkleumd neerstrijk voor een lunch vertel ik haar: 'Mannen zijn lui.' Ze kijkt me vreemd aan en ik leg uit dat ze net als ik niet moet twijfelen aan zichzelf want het is een compliment dat we single zijn. 

'Luister mannen doen liever niet al te veel moeite en kiezen gewoon liever voor iemand met een hoofd en lichaamshouding waaruit ze kunnen afleiden dat ze seks willen of voor ze willen zorgen.' 'Nou', zegt ze, ik heb het zo godvergeten koud dat ik net genoot van het warme zadel op mijn fiets en moet zeggen dat er meerdere mogelijkheden zijn om warm te worden tussen de benen.'

Terwijl wij heerlijk zitten te eten komt er een banaantje op mijn telefoontje binnen. Ik zucht en wacht op de volgende geilbedoelde app. Een paar druppels volgen. Ik draai mijn telefoon naar haar toe en vraag haar wat zij denkt te lezen. Stoicijns kijkt ze me aan; 'Morgen regen?' En weer liggen we bijna onder de tafel...'Nee man, hij wil gepijpt worden en klaarkomen in mijn mond.' Ogen groot als schoteltjes, handen op de oren en een mond op de grond verder brengt haar tot een diepe zucht. 'Maris, ik word hier moe van, wat jij?' En dan komen we tot de kern. 

Jaren geleden kon ik de grap er nog wel van inzien maar ik moet er niet aan denken om me zonder return (bedoel geen orgasme) uit te moeten sloven voor een spreadseed. Ik ben nu 45 jaar en natuurlijk piepjong maar te oud geworden voor deze onzin. Ik zou graag gewoon een lieve man hebben die mijn rug kriebelt en me niet persé tegen de muur wil smakken (misschien bedenk ik me nog hoor). Maar even heel eerlijk, ik hou gewoon van lieve mensen die liefde kunnen geven en nemen. Geen man met loze beloftes, die me wegstopt in een hokje waar de deur soms van open wordt gedaan. Ik ben namelijk ook lui. 

Ik heb mijn dochter op haar hart gedrukt dat return on investment de vuistregel is voor alle vraagstukken in het leven. Enige uitleg verder, heeft ze begrepen dat ze nooit iets moet doen dat haar alleen wat kost, haar hart niet mag geven aan (zoals ik vaak heb gedaan geven aan) een rondneuker. 'Luister heel goed naar mama': 'Het was een heel proces voor jou om uit te groeien tot een geweldig mooie en intelligente jonge vrouw en voorkom dat papa een paar koppen van rompen moet gaan trekken en laat je nooit breken. 

'Mannen zijn lui en wij ook!'

'Ís goed mama, is goed!





Reacties

Populaire posts van deze blog

Jaloers?

Zweefteefje

De piemel