De brallende brulaap


'Vroem, vroem... een knalrode sportwagen draait de parkeerplaats op.'

Wij hangen in de keuken bij ons bedrijf, in afwachting op onze eerste klanten. Omdat het vroeg is blijven wij, stoicijns, kijken naar de auto en vragen ons af wie de bralaap is die uitstapt. Een dandy van ongeveer 30 jaar stapt uit de bolide, met een spuitflacon en een doekje in zijn gemanicuurde handen. Zijn haar zit perfect en zal de hele dag niet veranderen van positie, zien we beiden. Onberispelijk uiterlijk, eigenlijk een mooie man maar je kunt ook te mooi zijn waardoor je onze aandacht verliest (poetsmannen). Hij bukt voor zijn auto en begint zijn velgen te poetsen. En dan gaan wij rechtop staan: 'Meen je nou echt dat er ook mannen zijn, die bij aankomst op het werk, eerst de auto gaan poetsen?') Nu heb ik geen verstand van auto's dus vraag ik mij af welk soort geparkeerd staat en hoe de jongeman aan het geld komt om in zo'n bak te rijden. De volgende vraag die ik stel is: 'Wat moeten wij anders doen om ons zo druk te maken over de wieldoppen van ons autootje?'

Veel mannen zijn bralapen en grommen een beetje om te voorkomen dat de concurrent in de buurt komt. Hij verplaatst zich twee keer per dag en blijft de hele dag solistisch op de parkeerplaats staan. Onze kleine bakjes (zelf betaald) staan solidair naast elkaar. 'Zeg weet jij wanneer mijn bazin mij een keer gaat poetsen?' 'Nou als het aan de mijne ligt is er weinig tijd voor een grondige beurt dus ik stribbel gewoon af en toe tegen als ze denkt mij te kunnen berijden.' 'Helaas tot op heden is zij altijd aan de winnende hand en ploeter ik me door de stad, met veel te veel gewicht achterin de auto waar ze klaarblijkelijk soms een hele huisraad in gooit.'

En zo ontdek ik weer een nieuw soort onder de mannen. Met een glimlach op mijn gezicht, babbel ik nog even met een andere man, die in de buurt werkt. Hij komt denk ik altijd op de fiets of lopend. Het gesprek gaat al snel over mannen en vrouwen en die verrekte linkse media. 'Ik heb zo'n hekel aan feministen', zegt hij. ' Vorige week had ik een date en dat mens (hij bedoelde: die vrouw) legde me het vuur aan de schenen.' Na zijn relaas vraag ik simpeltjes: 'Wat is nu echt jouw probleem? Je praat over verrekte linkse media, scherpe linkse dames en het risico op zelfmoord onder een groep mannen.' 'Wil jij graag een vroem-vroemetje om gezien te worden of mag ik even uitleggen waarom vrouwen steeds meer in opstand komen?' De man kijkt me vreemd aan en complimenteert me met mijn outfit en te gekke zonnebril (maar laat die afleidingstruuk bij mij niet werken).' 'Zolang mannen en vrouwen niet toegeven dat ze samen sterk zijn en altijd de geslachtsdiscussie hebben zal er nooit iets veranderen, denk ik. Ik hou meer van mannenvrienden dan van vrouwenvrienden. 'Begin alleen niet over mijn boze hoofd in combinatie met een vermeende menstruatie. Want dat dat toevallig dan ook zo is, hoef je niet tegen me te gebruiken. Begin niet over vrouwen in relatie tot gewenste rollen en hou op een neus te trekken als wij iets later klaar zijn om de plamuur goed te krijgen of de aangebrande aardappels schrapen omdat ook jij voeding nodig hebt (uit onze hand). 'Stom, bijt nooit de hand die je voedt!'

Ook wij zijn naar school geweest en hebben opgelet tijdens de geschiedenisles. Het is namelijk zeer ongebruikelijk, door de eeuwen heen bekeken, dat mannen nu meer macht hebben.' Vreemd kijkt hij mij aan en ik trap de blik ook direct aan gort: 'Nee, ik ben geen feminist.' Hij lacht en zegt: 'Ach, eigenlijk zijn vrouwen altijd de baas of ze nu voor of achter de schermen staan, zij bepalen de koers.'

De bralaap kenmerkt zich door twee keer per dag te brullen en al zijn energie te verspillen tijdens deze luttele momenten. In de ochtend brullen ze vol moed om in de avond brullend naar huis te gaan om zich te conformeren aan het regiem van hun vrouw.

'Gaaaaaaaaaaaaaaap....'





Reacties

Populaire posts van deze blog

Jaloers?

Zweefteefje

De piemel