pesten

Als ik t.v. aan het kijken ben, wordt mijn oog getrokken door de enorme aandacht voor het fenomeen ‘pesten’. Geweldige discussies over hoe je dit grote probleem moet aanpakken. Een stoere man zit naast me op de bank en zegt: Hey, dat was bij ons toch vroeger niet zo?, ik vind het wel ver gaan hoor, kutblagen!

Dreigingen, geestelijke getreiter maar ook gewoon direct een mep op je bek, kun je tegenwoordig verwachten. Ik zucht ongeveer 1000 keer want ik geloof niet in die theorietjes die in een protocolletje worden gedrukt. Alsof pestgedrag altijd in een procesje te drukken is. En wanneer is pesten eigenlijk pesten? Is het niet zo dat ieder kind uniek is en wel of niet de taal van de pesters verstaat?

Nu denk ik dat de pestkop een geestelijk groter probleem heeft dan het slachtoffer maar god jee, als je het mij vraagt zijn het vaak de schoolse regels die het elimineren van het kutgedrag onmogelijk maken.

Als mijn dochter jarenlang getreiterd wordt door een paar jongens, kijk ik lijdzaam toe. Alhoewel… lijdzaam… mijn grote waffel gaat al jarenlang aardig tekeer en de schoolbrigade vindt er wat van hoor… geloof me.

Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat mijn dochter ook wel iets fout doet: ze luistert naar de regels en daarbovenop gebruikt ze haar verstand. Toch een mindere kant van intelligent zijn en dus weten dat je je moet confirmeren aan de regelgeving. Mama, ik mag dat niet van school hoor, ik moet me aan de regels houden, zegt ze huilend bij mij op de bank. Mama, ik ben gewoon niet leuk genoeg en ze hadden me liever niet gezien. Ik bijt stukken van mijn lippen af want wat moet ik zeggen: Je hoeft niet te luisteren? Wat moet ik doen? Haar kapot laten maken? Professionele hulp, verdedegingsport... alles hebben we ingezet en weet je… een goed kind wordt geen vechtmachine maar een tikkende tijdbom dat alleen zichzelf verwoest.

Als ik dan terug ga naar de oude tijden… ik kneep, ik beet, ik schopte en had een grote waffel… een vocabulaire ontwikkeling waar mijn ouders me mee hadden gewapend en werd ik gepest? Nee hoor… hooguit niet leuk gevonden! Maar het zal aan mijn intelligentie liggen dat ik het allemaal niet begrijp.

En dan kan ik zeggen: thank god dat ik niet zo heel erg intelligent ben en niet word gepest.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Jaloers?

Zweefteefje

Marathon