Janken, krijsen, gillen en brullen...mijn naam is...

Oh ja, wat ik je nog wilde zeggen… ‘Nu je je haar zo hebt laten knippen, lijk je jaren jonger’, aldus een vriendin. Maar vertel nog eens even dat cowboyverhaal van je dat je eerder deze week vol emoties mijn kant opknalde… Je weet wel over jouw pols.

Ik zak neer op de stoel op het terrasje, neem een slok van mijn Baileys zonder ijs en hou haar eerste opmerking even goed vast… ‘Je lijkt jaren jonger, Maris’. Nou madame luister… Je weet toch dat ik na mijn ski - ongeluk (in stilstand op de babyweide) een beetje last had van mijn duim? Geen enkele foto, de MRI, onderzoek heeft iets aangetoond, ‘remember’? Je weet nog dat je me min of meer na 4 jaar pijn achter de operatiedeur hebt gedrukt? En je weet ook nog dat ik een beetje pijn had in mijn pols, hè? Meneer de dokter heeft mijn duim gerepareerd en vertelde me dat hij in mijn pols heeft gekeken en dat het een grote rommelzooi is voorzien van artrose…

Weet je nog, dat ik hier best wel in shock van was want het zal je maar op mijn jeugdige leeftijd verteld worden dat je slijtage hebt (aan het benul gaat nog). Maar ach dat de pols helemaal naar de kloten is was een behoorlijk detail want ik ben nog steeds 18, toch?

Okay… na een paar maanden verwerking komt de behoefte aan helderheid en zo geschiedde dat ik deze week geheel vrijwillig het nieuws tot me nam dat het nooit meer goed komt en als ik dan verstandig ben me nog een keer laat opereren… Flikkeren ze er wat botten uit en ben ik gevoelsmatig officieel gehandicapt. Drama man… ik heb het weer voor elkaar… ik ben weer die zonnebloem in een bos tulpen… Ik koop gvd nooit meer tulpen en start een zonnebloemactie.

Wat zeg je?… Je hebt op het werk gezegd dat je niet meer kunt tillen omdat een derde hernia ook niet in jouw agenda past? Oh ja… Hoe is het met …? Uhhhh… Nou slijmbeursontsteking in de elleboog en mag even niets doen. Okay… dus ik ben niet de enige (gelukkig)…’Nee hoor’ en weet je wat erg is? Een man die niet luistert en zucht als je gewoon even niet alles kan. Oh hahaha… dat is ook fijn om te horen… mijn vriendje wordt gek van mijn puinhoop (net als mijn ex-man trouwens) en ik kan niet anders dan hem gelijk geven. Maar ja… ik kan het niet en heb besloten om eens te kijken naar mantelzorgregeling ofzo… je weet wel… als je niet meer alles op de rit hebt, de afwasmachine verstopt is, de koffie niet meer door druppelt, de was vouwen een ramp is en autorijden in de stad nog net gaat en je bang bent dat je typen moet vervangen door in een apparaatje te lullen. Of zal ik direct de AWBZ inschakelen?

Tranen prikken achter mijn ogen… jarenlang met pijn gelopen, jarenlang hulp gezocht en weer, weer zijn ze te laat… Mevrouw als u eerder was gekomen dan hadden we het kunnen verhelpen. Oh ja… als ik eerder was gekomen bij U want je moet maar net weten waar de juiste mensen zitten.

Ik zoek op Internet naar een aanvraagformulier voor mantelzorg (ook onvindbaar), overweeg hulpmiddelen en koester de opmerking: ‘Maris je lijkt jaren jonger;  en hoor mijn vriendje zeggen: ‘Weet je Maris, je kan aan jou niet zien hoeveel pijn je hebt’. Dat is best moeilijk inschatten. Ja schat, ik weet het… ik zou inderdaad eens moeten janken, krijsen, gillen en brullen maar schat… Mijn naam is Marissa Eigenwijs Wevers en ik red me altijd!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Jaloers?

Zweefteefje

Marathon