'Soms werk ik mee, soms werk ik tegen.'

Als ik afgelopen lente in een crisis beland, besluit ik om direct een psycholoog te benaderen. Wachtlijsten zullen mij dit keer niet hinderen en met enig vermogen om pro-actief te handelen, schatte ik in dat ik september weer mobiel zou zijn en rijp voor de zielenknijper. En zo werd deze inschatting rijkelijk beloond met diverse sessies vanaf begin september.

Afgelopen week belandde ik voor een sessie bij de man (waar ik geen ruk zin in had). Of het verstandig is, is een vraagstuk maar met enig temperament in mijn lijf, werk ik alleen mee of tegen als ik daar behoefte aan heb. Met toch de nodige levenslessen op mijn curriculum vitae heb ik afgelopen jaar sommige mensen tekort gedaan. Ik heb me nooit kwetsbaar willen opstellen en kletste een fiks aantal smoesjes bij elkaar om maar niet tot de kern te komen. Mijn excuses daarvoor! Als zelflerend eigenijs/eigen wijs mens, heb ik wel al iets kunnen veranderen. Ik geef aan waar mijn grens en behoefte ligt en verzin er geen enkel verhaal meer om heen.

Dus als ik binnen wandel bij de lieve man geef ik aan gewoon een uur van me af te willen kletsen, geen zin heb om te huilen en even de kaarten opnieuw wil schudden. Ik vertel hoe ik als meisje was en waar ik als vrouw een paar essentiële zaken heb laten liggen. Ik ratel door over het harde werken dat altijd op mijn schouders drukt en de wens om dat anders te gaan doen. Ook dram ik door over het gebrek hebben aan tijd om mijn sociale leven verdere invulling te geven en ik eindig met mijn kwaliteit als vrouw en trek een parallel naar een Geisha. Als ik klaar ben met mijn geratel, valt me op dat de man vlijtig aan het schrijven is en vermoed ik dat hij genoeg voer heeft om mij verder te helpen (zodra ik weer groen licht geef).

'Samenvattend', zegt de man: 'Jij bent van nature een optimist, begaan met andere mensen, ongecompliceerd en wilt eigenlijk gewoon weer spelen?' Ik glimlach want het is fijn dat de man dit herkent en ook erkent dat er werk aan de winkel is.

'Marissa, ga voor even van die datingsites af, ga jezelf verwennen met leuke dingen ondernemen (dat heb je echt verdiend) en stop met rigoreuze beslissingen te nemen die je niet meer kunt omdraaien.' Ik luister braaf, heb Tinder verwijderd en een paar leuke dingen in het vooruitzicht.

'Soms werk ik mee, soms werk ik tegen.'




Reacties

Populaire posts van deze blog

Jaloers?

Zweefteefje

De piemel