Ik hou van je


'Mam, vind je het goed dat ik een extra vak kies naast mijn standaard vakkenpakket?' Ik wil zo graag geschiedenis erbij doen namelijk. 'Vol verbazing kijk ik naar mijn dochter en vraag me af hoe het toch mogelijk is dat wij (haar papa is net zo schuldig) een kind de maatschappij in brengen dat zo gemotiveerd is om kennis op te nemen.

Mijn gedachten dwalen af... misschien heeft ze ons vaak horen zeggen: 'Waren wij vroeger maar zoals zij dan hadden we wellicht nu niet altijd de behoefte gehad om ons verder te bekwamen. 'Zeg jongedame, wat wil je er mee gaan doen?' Nou dat weet ik niet maar ik vind het gewoon erg leuk. 'Ergens denk ik dat ik misschien toch geen geneeskunde wil gaan doen maar vind psychiatrie ook bijzonder interessant.' Mijn gedachten dwalen weer af...'Hebben we hierin ook een rol', grap ik zelfspottend.

'Mam, niet gekwetst zijn hoor want zo bedoel ik het niet maar vind jij het moeilijk om mij te hebben?' Ik kan me wel voorstellen dat als je een kind hebt dat zoveeeeeeeeeeeeeeeeeeeel intelligenter is dan jij dat het soms lastig is om het te volgen.' En eindelijk ontdek ik een eigenschap van haar waar ik wel raad mee weet... Als meisje ontbrak het mij gelukkig niet aan zelfvertrouwen. Eigenlijk zou ik haar even op haar nummer moeten zetten maar ik besluit dat niet te doen. In ons calvinistische land is het niet gebruikelijk om trots te zijn op jezelf. En daar gaat het volgens mij mis want wat je ook doet je mag wat mij betreft voor jezelf applaudisseren.

Een vriendin zit inmiddels bovenop mijn rug en past even wat Thaise massage- technieken toe. Ze slaat me praktisch in elkaar en ik vind het heerlijk. Op het moment dat ze de klappen vergezeld met de woorden: 'Ik hou van jou', kraakt mijn rug en ben ik bevrijd van de rugpijn. Ze staat op en zegt...'Maris, ik kan niet begrijpen dat jij niet trots bent op jezelf!' Ze benoemt wat ze zo geweldig aan mij vindt en vooral aan dingen die ik heb gedaan, in mijn leven. Mijn ogen worden groot en ik voel tranen prikken. Het enige dat ik heb gevoeld zijn de woorden 'Ik hou van jou'.

Met mijn dochter spreek ik af dat ze geschiedenis erbij mag doen onder de voorwaarde dat dit niet ten koste gaat van rebellie en genieten van haar jeugd want ik hou van haar.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Jaloers?

Zweefteefje

De piemel