De klusjeskloot


'Mevrouw, overleg eerst thuis maar even met uw man, voordat u uw handtekening onder dit koopcontract zet voor de nieuwe keuken.' Ik kijk voor, achter en naast me en zie geen velden of wegen een man.' Wel zie ik een dorstig zevenjarig meisje. Ze schaamt zich te pletter voor haar moeder omdat ze met het mes op tafel aan het onderhandelen is.' 'Meneer, ziet u een man? Ik ga even een milkshake kopen voor dit kleine meisje en kom terug zodat u even tijd heeft om het beste bod op tafel te leggen. U mag éénmalig een bod doen en anders is de koop een gemiste kans.' Als we naar buiten lopen, kijkt ze me aan en vraagt me waarom ik zo doe. 'Meisje, alleenstaande moeders moeten gewoon man, vrouw, papa en mama tegelijk zijn.'

Ik kocht voor het eerst in mijn leven in mijn uppie een huis. En wat was ik trots! Mijn meisje en ik in ons eigen huisje met een nieuwe keuken, zonder man. 'Meneer de klusjeskloot, wilt u de paal onder mijn trap afzagen?' Een spuuglelijke houten paal nam ruimte in beslag en aangezien ik klein ben zal ik nimmer mijn hoofd stoten aan de hoek van de trap. 'Mevrouw, maar uw man is vast groter dan u, dat doen we niet hoor.' Weer kijk ik voor, achter en naast me en zie geen man. Meneer, ziet u een man?' Zaagsel vloog me om mijn oren.

En zo raakte ik in gesprek over feminisme, gelijkwaardigheid en rollen waar we allemaal mee te maken hebben. De man ergerde zich aan onvriendelijke reclame waar de rolbevestigende positie van de man eens een keer heerlijk naar voren werd gebracht. Ik begrijp wel dat hij het niet prettig vindt. Ik vind mijn hele leven al dat mijn geslacht niet van belang is, louter tijdens seksueel gebruik.

Ik heb vaak gevoeld dat ik niet voldoe aan de maatschappelijke norm die wij, met man en macht, proberen uit te dragen maar helaas ik ben niet huishoudelijk ingesteld en ook niet de allerbeste gastvrouw, als het gaat om eten en drinken serveren. Ook ren ik graag de deur uit als er een beter plan wordt geopperd dan de keet schoonmaken. Eigenlijk word ik doodongelukkig als iemand niet doorheeft dat ik ben geboren als Queen en de rol van Assepoester niet voor me is weggelegd.

Inmiddels ben ik door diverse klusjeskloten besodemieterd die als gemeenschappelijke overeenkomst hebben dat ze warm kloppend vlees prevaleren boven een stukje vakmanschap en heb ik de boor en de hamer ingelijfd in mijn bestaan als 'Koningin van de klusjes'. Er gaat uit mijn portemonnee geen kroket meer over tafel en alle gehaktballen mogen zich verzamelen bij moeder de vrouw.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Jaloers?

Zweefteefje

De piemel