Hoogbeschaafdheid


'Iedereen is bijzonder maar als je anders bent dan wordt het een ander verhaal voor velen.'

Als kind was ik al anders, ik gooide mezelf vaak op de kop. Ik ben het type 'doe eens gek want er zijn genoeg normale mensen.' En zo maakte ik me, natuurlijk, niet bij iedereen geliefd maar ach... 'ik heb ook liever bijzondere mensen om me heen.'

Als ik naar mijn vriendinnen kijk zijn ze allemaal al langer dan drie jaar (schijnt een criterium te zijn voor normale sociale vaardigheden) in mijn leven. Ergens zoek je altijd herkenning en erkenning en laat dat in mijn geval een behoorlijk schot in het duister zijn. Mijn dames hebben allen een belangrijke overeenkomst met elkaar: 'Ze zijn hoogbeschaafd met een flinke dosis intellect in de gekleurde massa'.

Voor mij is een bepaalde mate van intelligentie om me heen essentieel. Nimmer heb ik hinder ondervonden van bijvoorbeeld de mindere partij te zijn. 'Welnee het is een verrijking als iemand iets begrijpt waar jij mee worstelt.' Wiskunde, scheikunde en natuurkunde waren bij mij niet favoriet maar met een 'nerdy' groepje om me heen kwam ik toch weer een paar stappen verder. Bij mij ontbrak het vaak aan interesse en aandacht voor deze materie en soms zie ik de wenkbrauwen van mijn dochter ook omhoog gaan. 'Mam, serieus?' Vanzelfsprekend heb ik ook mijn talenten en daar zit dan waarschijnlijk de 'win-win' voor de hoogbegaafde beschaafde.

Als ik terugkijk op mijn vriendschappen met deze selecte groep smartasses (immers
2,3% van de bevolking valt in deze groep) krijg ik een grote glimlach op mijn gezicht. Soms heb ik me geprobeerd aan te passen en mijn moraal, ethiek en eigen mening over de bühne gegooid om te ervaren hoe het is om net als zij de wereld te ervaren. Dat is natuurlijk godsonmogelijk en binnen no-time zat ik weg te kwijnen op de bank omdat ik gewoon niet blij word van continue dingen overdenken. Ook zij hebben zich geprobeerd aan te passen en hingen met mij tot diep in de nacht in de kroeg (toen ik jonger was) met alle gevolgen nadien. Als je deze bijzondere begaafdheid niet hebt, kun je maar moeilijk met deze mensen meeveren, is de algemene opinie. Deze mensen kunnen natuurlijk wel ons allemaal begrijpen want ons referentiekader om een zes te halen als je ook een tien kunt halen is eenvoudiger dan van een zes naar een tien te gaan. Als je voor de rekentoets bent geslaagd dan snap je dit wel: de afstand tussen zes en tien is even groot als de afstand tussen tien en zes. (Mocht je deze test niet hebben gedaan of zijn gezakt: 'pak een telraam of vijf appels en vijf peren.')

Maatschappelijke en sociale druk zijn parasieten die ze dag in, dag uit op hun bordje krijgen. Ik zou ook heel graag kunnen zingen, dansen, entertainen en wetenschappelijke onderzoeken uitvoeren maar potverdomme er ontbreken een paar punten op mijn IQ.

'Flikker ze in een hok met een pot thee en laat ze gewoon hun werk doen,' is standaard mijn grap. Niet dat ik op ze neer of op kijk maar laten we gewoon eens proberen (mocht je een minder hoog IQ hebben) om met dezelfde beschaafdheid andersdenkenden te benaderen als zij ons benaderen. Laten we gewoon eens eerlijk zijn en toegeven dat wij ook deze mensen keihard nodig hebben om moeder aarde de goede kant op te sturen. 'Morgen heb ik jou nodig voor een heerlijke gezichtsbehandeling maar overmorgen zit ik bij misschien bij mijn arts, die zijn leven heeft besteed aan kennis vergaren en veel, heel veel nadenken zodat mijn apk-keuring weer appeltje-eitje is.'

'Misschien ligt het niet aan de hoogte van het IQ maar het gebrek aan beschaafdheid omdat veel mensen de neiging hebben om groepen mensen, die afwijken, te dwingen om zich aan te passen. Wellicht is het onze calvinistische inslag en de daarbij horende hang naar tradities. Zie het als een houvast om je enigszins tevreden te voelen: 'Zolang je maar 'normaal'  doet dan ben je gek genoeg.'

'Saaierikken!'

#intelligentie #beschaving #beschaafdheid #vriendschap #maatschappij #socialedruk

Reacties

Populaire posts van deze blog

Jaloers?

Zweefteefje

Marathon