Wat is dan liefde?

'Mam, we gaan lekker naar de bios voor mijn verjaardag!' Ik heb de kaartjes, jij betaalt de popcorn.'

Ik prijs me gelukkig dat mijn 17-jarige dochter het risico neemt om met mij gezien te worden. Ik begrijp volledig dat schaamte het eerste is waar je als puber aan denkt, als jouw moeder naast je loopt. En nog erger is als ze gaat praten en denkt heel erg leuk te zijn. Hoe dan ook we denderen de bioscoop binnen en slaan onze slag bij de popcorn. Als mama wil betalen blijkt ze zijn te vergeten dat haar betaalpas is geblokkeerd. Popcorn wordt ingenomen en achter de kassa, buiten het gehoor van de jonge mannen om, vraagt mijn spruit of ik I-pay heb. Ik graaf diep in mijn brein en kan me herinneren dat ik ooit zoiets heb gezien. Binnen een paar seconden lopen we met popcorn de zaal binnen. Een bak vol vrouwen en één man die vrijwel direct wordt herkend en zich verontschuldigt voor de liefde voor zijn vrouw c.q. zijn aanwezigheid bij dit liefdesverhaal.

De film is onverwacht leuk en ik hoor mezelf een paar keer keihard lachen, schaamteloos. Werkelijk diverse momenten raakten mijn herinneringen. Ik laat me volledig meeslepen in de film tot mijn dochter mij vraagt: 'Mam, wat zou jij doen?' 'Blijf jij trouw aan de lange relatie en ga je daarvoor knokken of ga je lekker met de billen bloot voor die onbetrouwbare kloot?' Ik wist onmiddelijk dat ik die saaierik waar ik al acht jaar naast lig te slapen, linea recta, inruil voor die sprankelende lover die hoogstwaarschijnlijk niet deugt. Daar zit je dan als opvoeder en bijbrenger van normen, waarden en al die onzin. Ik nam teveel bedenktijd als ze me aankijkt en zegt: 'Mam, ik ging ook voor die leuke vent hoor, breek je hoofd maar niet.' 'Lachend kijken we elkaar aan maar mijn gedachten gaan met me aan de wandel. 'Wat ben ik nu eigenlijk waard als moeder. Breng ik haar nu bij dat je niet moet knokken voor een man. Yep, dat heb ik haar geleerd.' Plotseling herinner ik mij haar woorden, nadat mijn relatie over was: 'Mam, zoek gewoon een andere leuke vent. Je hoeft niet over mij na te denken of het te snel is of dat ik er iets negatiefs bij denk. Ik vind gewoon dat jij het leven moet vieren, Mama.' Ik was in shock toen ze me dat vertelde en begreep direct dat zij in de bloei van haar leven zit en ik de plantjes op tijd water moet gaan geven.

Ik sluit mijn ogen en waan me in een herinnering dat enorme verliefdheid me liet dansen in mijn leven en pinkte een traantje weg toen de fouterik een lieverd bleek te zijn, die haar zielsgelukkig maakt. Ik besluit dat ik de echte liefde nooit zal weigeren maar al dat gedoe mag de volgende generatie van me overnemen,

Wat is dan liefde?

#wat is dan liefde #elise schaap #mooiemannen #bedrog #moeder #dochter #bioscoop

Reacties

Populaire posts van deze blog

Jaloers?

Zweefteefje

Marathon