Boezem

'Geef ze een maand Netflix.' Met grote verbazing kijk ik naar de tips van de deskundigen die kritiek hebben op de toonzetting en benadering van Rutte. Generatie Z (Gen Z) heeft een andere aanpak nodig dan wij. 'De hoorntjes groeien uit mijn hoofd.' Dat onze generatie klaarblijkelijk niet in staat is om ze te bereiken met een informatieve boodschap. 'Omkopen is de nieuwe pedagogische oplossing.'

En zo word ik getraind door mijn dochter op gebied van hun communicatiestijl. Woorden als high-  key en low- key slingert ze om mijn oren. Als ze doorheeft dat ik er geen reet van begrijp, gebruikt ze simpele voorbeelden, in de taal die ik begrijp. Ik betrap haar op een constructieve benadering waardoor ik niet de hakken in het zand zet. Sterker nog, ik lach me slap om mijn low- key kennis gecombineerd maar met mijn high- key leergierigheid. Ze verraadt hiermee ook de oplossing voor de geleerden, bestuurders en pedagogen.

Patronen zijn van alle tijden. De jeugd van tegenwoordig ook. De generatie van mijn ouders bestaat uit oorlogskinderen of wellicht zijn ze wederopbouwkinderen. Vast staat dat zij een absolute garantie hadden dat hun leven beter zou zijn dan dat van hun ouders. Wel aten zij veelal minder gevarieerd en was het een kwestie van eten wat de pot schaft. Vaak moesten ze vroegtijdig stoppen met school en was studeren voor een kleine groep weggelegd. Er moest gewerkt worden om de kachel te laten branden. Enfin, de moedermavo ontstond en het onderwijs doorliep een significante transformatie.
Hun kinderen konden al naar school en studeren werd voor velen, jongens en meisjes, een bijna vanzelfsprekende stap in hun leven. De zakken chips, cola, patatje oorlog en snoep raakten in opmars. Deze generatie kreeg te maken met verleidingen wel of niet kunnen weerstaan en kon gelukkig naast school nog buiten spelen.

Op het moment dat GEN Z ontstond was de wereld niet meer de wereld die wij allen nog herkenden. De sociale omgeving breidde zich uit van woonwijk naar mondiale speeltuin. De toetsen vliegen ze in groep één van basisschool al om de oren. De prestatiedruk is ongekend. Nu kunnen we allemaal de jeugd gaan verwijten dat zij zich onverantwoord gedragen of hand in eigen boezem steken. Onze generatie GEN X (in Nederland) heeft kroost dat altijd te eten en te drinken heeft gehad. We hebben het signaal gegeven dat het cruciaal is om 'iets of iemand te zijn'.  'Opgevulde lippen, een siliconenbips en met de halfnaakte lichamen over straat lopen is het nieuwe normaal'.

Wij zijn geen strenge opvoeders maar coaches geworden. Daar waar wij onze rol niet hebben gepakt, moet je de jeugd niet op afrekenen. Zij verleggen grenzen en dat is essentieel voor hun ontwikkeling. Als wij niet in staat zijn om ze te bereiken, stel ik voor om bijscholing te gaan volgen: 'communicatietraining Gen Z slang'. Ik ken wel iemand die een extra zakcentje kan gebruiken voor haar studie (political science), high-key humor.










Reacties

Populaire posts van deze blog

Jaloers?

Zweefteefje

De piemel