Racisme en slavernij in Nederland

Vreemd om te zien dat duizenden mensen op elkaar gepakt op de dam staan. De angst voor Corona en de wil om het virus op een intelligente wijze door de samenleving heen te laten gaan was minder groot dan menigeen kon bedenken, voordat de demonstratie tegen racisme van start ging. De burgemeester van Amsterdam greep niet omdat dit louter en alleen beslecht kon worden met geweld. Dat is een ongewenste combinatie, vindt ze. Applaus voor deze heldin! Een groot deel van Nederland zal over haar heenvallen maar ze maakt op mij de indruk hiervan niet onder de indruk te zijn.

Natuurlijk zijn er ondernemers die door de maatregelen getroffen worden en dit moeilijk te verteren vinden. Ik heb nog nooit meegemaakt dat zwarte mensen een subsidie krijgen om hun leed te verzachten. Vaak stellen ze zich voorzichtig op omdat ze meestal al een achterstand hebben. Ook de gastarbeiders uit Polen komen als flitsberichtje in het nieuws omdat zij een potentiële brandhaard zijn voor Corona. De discussie zou moeten zijn dat mensen huisvesten onder erbarmelijke omstandigheden in ons land niet mogelijk zou moeten zijn. De discussie dat ze uit zijn op louter en alleen economisch belang is ook een maffe manoevre om maar niet tot de conclusie te komen dat in ons land racisme en slavernij nog gewoon voorkomt.

Een van mijn guilty pleasures is het kijken van het politiek vragenuurtje en op debatdag schuif ik ook graag aan. En zo kwam plotseling de belastingdienst-affaire op een wel heel schrijnende wijze voorbij. Nadat de overheid iemand anders de opdracht had gegeven om eens kritisch en onafhankelijk naar het vraagstuk te kijken, bleek na twee maanden al dat er sprake is van beroepsmatige discriminatie (noem het gewoon racisme) en kneveling. Nu ben ik niet zo naïef meer als dat ik ooit was, helaas, maar om het bevestigd te krijgen was wel 'next-level'.

En dan luister ik naar een persoonlijk verhaal. Het moment dat hij aankwam in Nederland, als jonge jongen, was hij compleet in shock. Meerdere malen werd op zijn neus gedrukt en hij is er van overtuigd dat zijn neus daardoor platter en breder is geworden. Urenlang heb ik geluisterd naar hoe hij de emigratie van Suriname naar Nederland heeft beleefd. Ik kan niet anders zeggen dat hoe heftig de veranderingen ook waren (waar wij samen hard om hebben gelachen) hij loyaler is aan ons land dan ik. Soms praat hij anders dan ik en vraag ik me af uit welk woordenboek zijn vocabulair komt en beschuldigt hij mij van verkeerde woordkeuzes omdat ik uit Twente kom. Fanatiek als we beide zijn, grijpen we het woordenboek en trekken we vaak de conclusie dat we allebei gelijk hebben. Een klein blank meisje aait mijn teckeltje Soof en vraagt me of hij mijn man is. Ik kijk haar aan en zeg: 'Wat is hij knap hè?'  De jongedame lacht en knikt instemmend.

Racisme begint bij de opvoeding en ik pleit voor integrale veiligheid aan de basis.Voor mensen die niet gelijkwaardig met de medemens kunnen omgaan, lijkt mij quarantaine een passende maatregel aangevuld met een aantekening op hun strafblad. Dat begrijpen we in Nederland inmiddels wel, wij willen nooit weer onze vrijheid kwijt.'


#stop #racisme #discriminatie #corona #quarantaine #vrijheid #emigratie #immigratie #politiek #groen links #amsterdam

Reacties

Populaire posts van deze blog

Jaloers?

Zweefteefje

Marathon