Negerslet

Als ik zeg dat ik links politiek georiënteerd ben, zal niemand zich verbazen. Dat neemt niet weg dat ik ook standpunten van rechtse partijen omarm. Het past niet bij me om me in een hokje te stoppen en zo beschouw ik graag het leven in al haar facetten. Nu de discussies langzamerhand dreigen over te slaan tot verbaal geweld, wil ik ook graag een plasje hierover doen. Mensen vechten over racisme, over de 1,5 meter- samenleving en demonstrereren zich het schompes. Walgelijk.

Ik strijk neer met mijn zwarte vriend die me gekscherend een wwbm en negerslet noemt. Terwijl wij kijken naar een uitzending van VI waar Derksen, klaarblijkelijk, met de bek over het grint moet, vraag ik hem of hij het woord zwart als beledigend ervaart. Ik kan me het inderdaad niet voorstellen. Ook ik ben uitgescholden voor kaaskop en nog wel meer minder fraaie benamingen maar heb die scheldpartijen over uiterlijkheden nooit serieus genomen. Als ik voor de spiegel sta in mijn nakie, kan ik nog wel meer bedenken, overigens. 'Ik ben supertrots op mijn achtergrond en daar hoort mijn kleur bij, zegt hij zelfverzekerd.' Natuurlijk gaat het niet om de kleur maar om de verwijzingen die worden gesymboliseerd door verschillen te bevestigen. Wij soebatten nog even door en komen tot de conclusie dat de mens graag in groepjes van 'gelijken' leeft en helaas moeten we vaststellen dat dit niet alleen om de inhoudelijkheid gaat. Ik begrijp overigens wel dat donkere mensen hun onderboek aanhouden onder de douche, na de sport. 'Is toch nergens voor nodig om verschillen te benadrukken.'

Ondanks dat ik geen fan ben van Derksen, ben ik toch enigszins trots op hem dat hij niet over de tafel kruipt op zijn baan te behouden. Hij geeft naar mijn mening duidelijk aan dat het niet zijn intentie is geweest om mensen te kwetsen maar het was een grap. Ook al vind ik dat grapjes altijd een kern van waarheid bevatten, denk ik ook dat een Akwasi erg extreem is geweest. 'Emotie of niet, hij maakte ook gebruik van zijn bekendheid en schoffeerde mensen.' Nu kan ik daar persoonlijk prima op slapen maar het druist in tegen mijn principes dat hij welgemeend dingen mag zeggen terwijl Derksen rekening moet houden met fijngevoeligheid en geen grapje mag maken. Ik maak ook regelmatig grappen en wellicht valt ook 95% niet in goede aarde, dat maakt mij ook geen slecht mens.

Na de rel Femke in Amsterdam, nu een rel met Derksen. Verdrietigmakend is de verandering naar een maatschappij waar mensen zich niet vrij kunnen bewegen terwijl de wereld doordrenkt is met eindbazen in de Verenigde Staten, Brazilië, Fillipijnen (ik kan nog even doorgaan) die mooi de dans ontspringen en hun dictatoriale gang kunnen gaan. Goed voorbeeld doet volgen.

Als we nog even doorgaan met dit stupide gedrag werken wij overheidsmaatregelen in de hand en is censuur in het kader van veiligheid niet ondenkbaar. 'Proost, mafketels.' Ook extreme uitingen hebben we soms nodig om in gesprek te blijven en als we zo doorgaan moeten we allemaal spitzen aantrekken om op de tenen te kunnen blijven lopen.

Ik zit liever met schaamrood op mijn kaken als iemand een vreselijke en niet gewenste opmerking maakt dan dat deze mensen zich aangespoord voelen om andere stappen te zetten om gezien te worden.

#gelijkheid #relletjes #censuur #politiek #derksen #halsema #liefde #alllivesmatters








Reacties

Populaire posts van deze blog

Jaloers?

Zweefteefje

Marathon