Het manwijfje

yin yang
onder boven
koud warm
water vuur
vrouwelijk mannelijk
maan zon
zwart wit
donker licht
passief actief
haat liefde
stilte beweging
Voordat je in de actieve verdediging schiet, verdiep je in de materie hoor ik mijn vader (in gedachten) zeggen.

En zo hoor ik (niet voor de eerste keer) dat ik Yang ben. Natuurlijk weet ik van mezelf dat ik een doorpakker ben, niet passief ga zitten wachten tot het zwaard van damocles mijn kop afhakt. Welnee, ik spreek al mijn mannelijkheid aan en spuw een vuurtje zodat ik zeker weet dat het in as is vergaan. Ik laat de zon nog even extra branden op de etterbult en klap in mijn handjes. 'Ziezo, probleem opgelost.'

Echter vaak hoor ik dit kerels zeggen met een verwijtende toon. 'Toe maar, regel jij het maar. Let wel op jouw communicatiestijl want deze kan nogal hard en scherp zijn.' Ze leunen achterover tot het probleempje is verdwenen en kalmeren je met een heerlijk voorstel: 'Kom seks is de beste remedie bij stressklachten.'

Als je even heel scherp moet zijn, gaat de ademhaling vaak omhoog, jouw hart gaat sneller kloppen en van vochtigheid op de gewenste plekken is geen sprake. De klotsende oksels verraden de inspanning. 'Zeg, spuit even want ik ruik je.' De man wil deze lichaamssappen niet tot zich nemen en komt in al zijn vrouwelijkheid voorbij schuiven. De vrouw zakt in elkaar na de explosieve daad en heeft totaal geen zin om iets te doen. Laat staan als ze de menopauze nadert, ze opteert voor structurele rust.

Ik besluit om wikipedia te raadplegen over Yin en Yang en stel vast dat zowel de mannen als ik zich nooit hebben verdiept in de materie. Mijn vader heeft, postuum, gelijk gekregen.

De Yang-vrouw is een warme vrouw met moed en actie, laat de zon schijnen en verwarmt de omgeving met haar vuur. De Yin-man komt er minder goed vanaf. Hij maakt zich schuldig aan stilzwijgende haat met een passieve houding die graag onderop ligt. Yin en Yang zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden zodat we binnen een relatie altijd heerlijk blijven vechten. En nu heb ik de verklaring gevonden voor mijn lange probeertocht, zonder succes, voor het behoud van sexuele duurzaamheid oftewel een vaste relatie: 'ik vecht niet graag.'

Maar de mannen die me hiermee hebben geconfronteerd ben ik wel een dankwoord schuldig en wil ik achteraf mijn oprechte excuses aanbieden: 'Jullie hadden gelijk!'








Reacties

Populaire posts van deze blog

Jaloers?

Zweefteefje

De piemel