De dood als uitsmijter

Mijn hand ligt op grijpafstand van mijn zonnebril. Ik verwacht dat tranen zich aan kunnen gaan dienen en het laatste dat ik wil is een melodramatische show neerzetten ten overstaan van deze man. Niet omdat huilen niet stoer is maar als je weet dat je dood gaat, zit je te wachten op vrolijkheid. 'We gaan allemaal dood en de ene iets eerder dan de ander.'

Zijn boek viel op mijn deurmat en in één adem heb ik het uitgelezen. 'Sodemieter toch op met de dood' is werkelijk zo goed geschreven dat ik als ex-kankerpatiënt ieder woord begreep. 

Dat wat er door je hoofd gaat, als je de diagnose krijgt, is een slechte première van het naderende afscheid en kun je niet uitleggen. 'Dacht ik!' Richard Thannhauser kan dat wel en zijn boek is een feest der herkenning. Ik hang alleen geen slingers op, sodemieter op zeg!' 

Terwijl wij een uitsmijter eten, realiseer ik me dat het woord uitsmijter op zich ook wel briljant is. Ik besluit om mijn snater te houden want mijn galgenhumor is niet altijd leuk. We babbelen over kleine dingen die van onschatbare waarde zijn. Zo is het vaak moeilijk uit te leggen waar iemand behoefte aan heeft en weten we allebei dat mensen reageren zoals ze reageren. 'Of het nu je werkgever is die gewoon niets laat horen of mensen die na verloop van tijd het wel welletjes vinden, ik heb het nooit kunnen begrijpen en laat ik eerlijk zijn: 'ik vind veel mensen niet leuk.' Ik zing altijd een liedje op de melodie van 'het regent, het regent.' Ik vervang het door: 'ik haat het, ik haat het.' 

Mijn psycholoog heeft me geleerd dat als mensen vragen hoe ik aan mijn geld kom of wat mijn plannen zijn in relatie tot werk, dat ik gewoon mag zeggen: 'Gaat je geen ene flikker aan.' Nu zeg ik dat nog niet maar terwijl ik naar Richard luister en kijk, bedenk ik me dat hij een moedig man is. Hij schrijft een boek en gaat met zijn billen volledig bloot. Ik neem me voor om vanaf nu ook de mafklappers van repliek te dienen en ze achter te laten met de mededeling dat ik een rijke vrouw ben. 'Leg lekker zelf uit wat rijkdom is, dat is niet mijn discussie!'

Voor mij zit een vermogend man (wederom een nadenkertje) die ik beloof zijn boek onder de aandacht te brengen voor groter publiek. Niet omdat hij nog iets met de bakken geld van de bestseller kan doen maar omdat hij een boek heeft geschreven dat door breed publiek gelezen moet worden. Niet alleen door zieke mensen maar vooral ook door mensen die ergens in al hun onhandigheid nog een paar goede lessen willen krijgen. Het boek kost € 19,95 en geeft meer inzicht dan een mindfulnesstraining ooit kan bieden. Het is eigenlijk doodzonde als je deze kans niet grijpt. 

Het leven zit vol kansen en het is maar net wat je er mee doet!

Bestellen kan door een mail te sturen naar: RThannhauser@kpnmail.nl




Reacties

Populaire posts van deze blog

Jaloers?

Zweefteefje

De piemel