sletje versus provocerende feminist

'The scene' achter de schermen van de maatschappij is compleet anders dan wat wij elkaar willen laten geloven. 

De singles hebben al snel de naam rond te neuken en zodra je vrouw bent, krijg je al snel de eervolle titel: 'Sletje', voor jouw hoofd geknald. Let op, dit doen alleen mensen die eerlijk zijn en ergens mag je ze bedanken hiervoor. Toch? In de loop der jaren heb ik voor deze mannen ook een paar woorden ontwikkeld omdat ik ergens het wel oneerlijk vind dat er geen gelijkheid bestaat. 'Players, womanizers, vreemdgaanders, labberkakken, oermannen en ach, laat ook maar.' Soms neem ik gewoon de telefoon op met: 'Goedemiddag, u spreekt met sletje. Beter een beetje humor er in en je realiseren dat aandacht, aandacht is.'

En daar sta ik dan, 45 jaar jong en moeder van een geweldig meisje. Ik had ooit voor haar bedacht dat ze opgevoed zou worden met een tolerante leefhouding, aandacht voor haar persoonlijke ontwikkeling en dat vrouwenlijf kwam vanzelf (geen verdienste maar gewoon geluk gehad). Ze kwijlt weg bij mooie jongens en kiest met zorg haar vervolgstudie uit (waar woont die bekende zanger ook al weer?). Als ze thuiskomt vertelt ze me dat ze een geweldige discussie met haar vader heeft gehad over gelijkheid tussen mannen en vrouwen. 'Nu is haar vader, op dit moment, natuurlijk haar enige grote liefde aan mannenzijde maar wordt ze ouder en wijzer.'

'Mam, papa vindt niet dat vrouwen een andere plek, in de maatschappij, hebben. Ik ben echt heel boos op hem geworden. Ik heb hem gezegd dat mannen nog altijd 10% meer geld krijgen (het woord verdienen gaat haar te ver) voor dezelfde baan. En ook (het schuim spuit uit haar mond) dat mannen gewoon hieraan meewerken omdat ze het stiekem vast heel lekker vinden dat vrouwen, zoals jij en ik, ons altijd maar moeten verdedigen als we alleen onze boontjes doppen en zij gewoon denken het allerbelangrijkste te zijn. Die jongens van mijn leeftijd zijn anders behoorlijke sukkels hoor! Ze lopen mijlenver achter op meisjes.' 

Natuurlijk moet ik hier keihard om lachen maar ik maan haar tot rust te komen. 'Meisje, jouw vader is eigenlijk alleen bezorgd om je en zou het liefste willen dat je in goede handen terecht komt, dat je ook jezelf kan redden maar beter dat er altijd iemand zal zijn die je half staat (best een fijne gedachte overigens).  
Jouw moeder daarentegen wil gewoon niet dat jij jouw focus hebt op afhankelijk zijn van jongens. Mama wil dat je gewoon ooit gaat ervaren dat liefde van een jongen voldoende is om gelukkig te zijn en daar heb je geen financiële back up, iemand die benzine voor je tankt, de container aan straat zet (laten we alle klusjes die wij daarvoor vaak terug krijgen maar niet benoemen) voor nodig.

Als hij stottert aan de telefoon omdat zijn meisje een reis heeft gewonnen naar Verweggistan, voel ik zijn liefde voor haar als geen ander. 'Maris, vind jij het eigenlijk wel goed dat ze gaat?' Ik lach. Ik verdenk hem er van dat als ik nee zeg, hem een paar slapeloze nachten bespaard blijven. Maar natuurlijk zeg ik geen nee en hoor ik hem slikken en denken: 'Akkoord, we kunnen haar niet tegenhouden en gunnen het haar om haar vleugels uit te slaan.'

Ook ik schiet in de stress en heb alle scenario's binnen een paar seconden geschreven tot ik me bedenk dat ik als tiener meer mocht ondernemen op het moment dat ik een vast vriendje had. De basis was gelegd om mijn voeten te zetten in 'The scene' achter de schermen van de maatschappij. Mijn ouders hadden hun motieven hoor (ga ik nooit over in discussie
want ik zie het schuim denkbeeldig al verschijnen), misschien een losbandige puber maar wellicht ook een meisje dat, later als ze groot is, graag een onafhankelijke vrouw wilde worden. 'Vaak heb ik gehoord dat mijn ouders beslissingen van mij hebben betreurd maar tot op de dag van vandaag heb ik geen spijt. Ik had dingen anders kunnen doen, ik kan een koe in de kont kijken maar besluit om niet met terugwerkende kracht mezelf op de vingers te tikken. 

Ik besluit om Kris duidelijk te maken dat ze 'In the scene' waarschijnlijk beticht zal gaan worden dat ze een provocerende feministist is maar dat ze dan haar telefoonoproepjes kan gaan beantwoorden met: 'Goedemiddag, u spreekt met de provocerende feminist.'











Reacties

Populaire posts van deze blog

Jaloers?

Zweefteefje

Marathon