Domme boeren

We kunnen niet ontkennen dat de maatschappelijke ontwrichtingen van de laatste jaren hand over hand leiden tot agressie, geweld en grensoverschrijdend gedrag. Wat mij moeite kost is dat we (binnen onze cultuur) altijd maar begrip moeten tonen. Ik ben meer van het principe: 'Let's agree, we disagree.' 'Oplossen en doooooor...'
 
En zo betaal ik mijn bekeuring voor verkeerd parkeren terwijl de snelweg wordt geblokkeerd door domme boeren. We hebben er een mond over, we mopperen flink, onze sympathie verdwijnt en de hele week kun je de televisie niet aanzetten of het is weer misse boel. 

Ik vraag me serieus af of ze allemaal een vette bekeuring hebben gekregen of dat we zijn afgezakt naar de kaders van het recht om te demonstreren te vervagen. Het begint naar mijn mening er op te lijken dat wij het gedogen dat mensen als ze hun zin niet krijgen en onacceptabel gedrag vertonen ze niet te beboeten. De sancties leiden in ieder geval niet tot voorbeeldgedrag op het demonstratieveldje dat we hebben ingericht om te demonstreren. 'Natuurlijk worden er een paar relschoppers opgepakt. Dat krijgen we mooi te zien op televisie net als die BN-ers die in hun privéleven fouten maken met de billen bloot moeten.' 

Ik denk even terug aan aangifte die ik eerder dit jaar heb gedaan vanwege een doodsbedreiging. Tot mijn stomme verbazing werd gezegd dat het zijn woord tegen het mijne was. Gelukkig ben ik geen domme boerin en heb ik keurig netjes een getuigenverklaring aangeleverd. Of ik er nog ooit iets van heb gehoord kunt u raden. En zo is bij mij de maat wel vol. Ook een aanranding voor mijn huis (een paar jaar geleden) was zijn woord tegen het mijne. En dan vergeet ik nog de poging tot inbraak die kort na de aanranding volgde en ik de dader had herkend.  De politie heeft een achtervolging ingezet, de vermoedelijke daders zijn gespot maar men besloot om niets te doen. Het protocol wordt altijd keurig gevolgd en slachtofferhulp is er maar druk mee. Mevrouw bel 112 als er iets verdachts is of als er iets gebeurt. 

Ik ben niet tegen de overheid en heb diep respect voor politie, justitie en alle (semi) overheidsinstellingen die voor en namens ons de vouwen uit de broek werken. Ik ben tegen de ontwikkeling dat alle partijen over en niet met elkaar praten en de media inzetten om zieltjes te winnen. Het is mijn ogen diep treurig dat hulpdiensten niet meer kunnen doen wat ze moeten doen. Ook begrijp ik dat als de overheid denkt (in diverse zaken zoals stikstofreductieplannen en de toeslagenaffaire) haar burgers met een simpel briefje te kunnen aankondigen dat hun leven verwoest gaat worden, de plank mis slaat. 'Wordt er nagedacht over de-escalerend beleid in het mooie Den Haag?'

We kunnen alle etiketten plakken op bovenstaande ontwikkelingen maar ik hou het simpel: machtsmisbruik. 

'Leven wij in een democratie of leven wij in een ogenschijnlijke democratie? Als burgers de materie niet begrijpen, leg het dan fatsoenlijk uit. Willen ze dan niet meewerken? 'Grijp in.'

'Voor en namens ons, toch?'








Reacties

Populaire posts van deze blog

Jaloers?

Zweefteefje

De piemel