Genetische imperfectie

De tand des tijds heeft mij ook te pakken. Ook al is het relatief mild voor me, in de snelle waarneming. Met een gezonde dosis tevredenheid over hoe ik er bij loop, kijk ik ook kritisch naar mijn lichaam en zie ik echt wel dat er elementen zijn die niet geheel in de pas lopen met wat we gewenst hebben, ooit.

Met een verworven allergie (enkele jaren geleden) zijn er momenten dat mijn huid van mijn gezicht schilfert en mijn buik zich opblaast tot standje vier maanden vermeende zwangerschap. Het te hoge vetpercentage (een paar jaar geleden) is, voor zover mogelijk, in de kiem gesmoord. De hoge hakken hebben  al lang niet meer geklik-geklakt op mijn houten vloer en mijn amper 1.60m heb ik gewoon omarmd. Het leven is meer dan een snelle gefilterde foto op een accountje.

Mijn ouders zaten ooit bij de huisarts omdat hun kindjes zo klein bleven. En als de huisarts mijn ouders confronteert met hun eigen lichaamslengte zien ze in dat het een logisch gevolg is van de wetten van de natuur. 'Je wordt geboren met een genetisch pakketje en als je mazzel hebt dan krijg je van beiden de plusjes.'

'Maris, wat heb jij enorm witte benen.' Een zwart been wordt naast mijn been gelegd om de woorden kracht te geven. Ik geniet van dit contrasterende verschil en zeg: 'Jezus, wat ben jij zwart.' Natuurlijk is mijn reactie er eentje waarop niet werd gerekend en al snel liggen we dubbel van het lachen. 'Kijk, ik kan naar de zonnebank gaan of tanningspray gebruiken maar we kunnen moeilijk het bad vol laten lopen met een bleekmiddel.' Krampachtige communicatie over huidskleur, geslacht, lichaamslengte is aan mij niet besteed. 'We worden geboren zoals we worden geboren.'

En zo kijk ik meerdere keren naar een documentaire over mensen met een eetstoornis. Iemand die in mijn hart zit, die dichtbij mij staat lijdt al decennia aan demonen die voor mij niet grijpbaar zijn of begrijpelijk zijn. Ik realiseer me dat niemand onbeschadigd aan de overkant komt maar deze duivelse strijd ervaar ik als een overdreven geschenk waar sommige mensen mee hebben te dealen. Nu vind ik een grotere omvang geen probleem want schoonheid komt bij de mooiste mensen van binnenuit maar ik wil graag begrijpen waarom sommige mensen zo destructief zijn. En dan in het bijzonder waarom mensen waar ik van hou dit gevecht hebben. De laatste maanden is er een zinnetje dat in mijn hoofd danst: 'Zolang we elkaar begrijpen, kunnen we er het beste van maken.' Het is zowel de realiteitszin als de veroordeling van de buitenwereld die van verwoestende kracht kan zijn.

Ondanks alle tegenslag die ik heb mogen ervaren dank ik mijn ouders (mijn dwergjes) voor een totaal gebrek aan schaamte en begrijp ik nu waarom ze me ooit probeerden te doordringen met de woorden: 'Mensen zijn niet zo leuk als dat ze lijken.'

#lief zijn en #lekker #ruiken, #imperfectie #body #mind #maatschappij #realiteitszin #genen #stoornissen



Reacties

Populaire posts van deze blog

Jaloers?

Zweefteefje

De piemel