Go Ahead



'Je mag overal over schrijven behalve over voetbal.' 'Volledige vrijheid geef ik je.'

Hij was de eindredacteur van een regionale krant. In een diepte-interview over mijn persoontje en mijn eerste boek legde hij me het vuur aan de schenen. Met mijn okselpads onder mijn kleding lukte het me om koelbloedig mee te doen aan het mediaspelletje. Natuurlijk had ik geen moeite genomen om deze man door te lichten om goed voorbereid het gesprek aan te gaan. Welnee, ik ben gewoon altijd mezelf en dat is eerlijk gezegd meer dan genoeg om mee om te gaan. Richard sloot het gesprek af met de vraag of ik columns wilde gaan schrijven voor ze. Ik nam een paar minuten rust om te kalmeren van de opwinding om een 'zakelijke ja' over de bühne te kunnen gooien. 'Geen voetbal, zei je?' Hij lachte, ik lachte... want schrijvers zoals hij en ik, doen toch altijd dat wat we willen doen.

Hij werd ziek en ik herinner mij de twee handen die me om mijn keel grepen. Met angst en beven stuurde ik een mail omdat ik er niet van houd als mensen niet thuis geven als het tegenzit. We mailden en wederom overviel mij zijn kracht en vermogen om altijd met humor de dag aan te gaan. Ik volgde zijn social media (als een stalker) maar hield me op de achtergrond. Ik zag hoe geweldig hij werd gesteund door zijn vrienden van Go Ahead. Hij kreeg zoveel liefde en erkenning dat het me ontroerde. Ik heb toen ontdekt waar Go Ahead vandaan komt en snap ineens waarom deze man daar jarenlang heeft gewerkt. Zo gek zijn die voetballers toch niet.

En dan is hij overleden. Op de dag dat hij is gestorven ben ik na lange tijd weer met een column in de lucht. Een klus waarvoor hij mij nog op de valreep heeft aanbevolen. 'Wij hoorden van Thanhausser dat je over alles kunt schrijven dus wil jij een stapje zetten in de mannenwereld?' Telepathische dank stuurde ik naar Richard. Het is mijn terugkeer in de werkende wereld.

Ik heb hem moeten beloven altijd te blijven schrijven (no matter what) en nooit de angst voor terugkeer van kanker mij in de greep te laten nemen.

'Je moet altijd blijven vechten, Marissa.' 'Go ahead.'

 Ik wens zijn vrouw, familie, goede vrienden bijzonder veel kracht om dit verlies te dragen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Jaloers?

De piemel

Zweefteefje