Gelijkwaardigheid

In de tijd dat ik columns schreef voor een krant heb ik een enkele keer aandacht besteed aan zwarte piet en asielzoekers. Een voorwaarde van een column is dat het actueel moet zijn. Zodra een onderwerp vaak terugkomt (in landelijke discussies) dus voldoet aan de eisen voor een leuk stukje, zakt mijn broek af. Niet omdat de onderliggende boodschap niet belangrijk is maar omdat er klaarblijkelijk mensen zo zwart-wit willen denken en het buigen van de roe ze totaal vreemd is, dat ik niet anders kan dan denken dat mijn eerdere stukje over het gemiddelde lage IQ in Nederland alleszeggend is en beter op tafel kan komen. Misschien een leuk programmaatje voor RTL4: 'Zet ze tegenover elkaar in een kennisquiz, smullen wordt dat!' Wereldgeschiedenis als hoofdthema met een paar weggevertjes voor de 'pro-pieten-brigade': WOII.'

Ik bleef iets langer kijken dan de bedoeling was en zag Twan van RTL Late Night met een blonde (geblondeerd vermoed ik) dame. Met een rechte rug en weinig emotie in haar gezicht was ze tot de tanden toe gewapend om haar verhaal te doen. Op de eerste rij zat  een donkere man, een gekleurd meisje en een blanke advocaat. Zij waren de tegenpartij van de veroordeelde mevrouw uit het schone Friesland. Tranen wellen op in mijn ogen bij deze aanblik. 'Wie heeft het lef had gehad om de donkere mensen in het publiek te zetten?' 'Zij wil niet samen aan tafel dus geef die bleekscheet een plekje in 'the first row'. ' 'Ruggegraatloze actie van RTL4.'

Twannetje bleek uiteindelijk mans genoeg en realiseerde zich dat deze actie van de dame niet mocht worden beloond. Tegen alle afspraken in gaf hij de donkere man een plekje aan tafel. 'Oh oh oh wat een vlerkje is die man!' De principiële kaaskop was boos en bracht welbespraakt haar woede naar voren. Als ze nou gewoon was opgestaan en regie had genomen voor de normen en waarden die zij nastreeft, had ik enigszins respect voor haar gehad. De 'dame' bleef zitten want waarom zou zij plaats maken voor deze donkere man? Beiden vechten ze voor de veiligheid van hun kinderen. De ene omdat hij het onacceptabel vindt dat zijn kinderen worden uitgescholden en veroordeeld op basis van hun huidskleur, de andere omdat haar dreumes van anderhalf jaar in gevaar dreigt te komen bij de intocht. Als moeder vraag ik mij toch af welke kutsmoes ze beter had kunnen verzinnen. Hele kleine kindjes horen in hun bedje te liggen en beschermd te worden vanuit de regel: rust, reinheid en regelmaat. 

Als mijn vriendje mij vertelt dat hij in zijn eerste tien levensjaren altijd heeft genoten van het feest maar dat een kentering (in 1980) kwam toen hij in Nederland kwam wonen, krijg ik plaatsvervangende schaamtegevoelens. Hij werd uitgescholden voor Zwarte Piet en had nog nooit over een dak gelopen om vervolgens in een schoorsteen te springen. Wij zijn nu ruim 38 jaar verder en ik sluit mij volledig aan bij de donkere medeburgers. 

Als ik een foto van mijn lover laat zien hoor ik toch wel eens opmerkingen over zijn mooie tint en de heimelijke vraag over zijn seksuele wapen wordt ook niet geschuwd te stellen (ik zie me al dezelfde vraag stellen). Ik laat de fossielen voor wat ze zijn en geniet van alles dat hij met zich meebrengt: zijn multiculturele ervaring, zijn 'laissez-faire-houding' en de aanblik in de ochtend als hij wakker wordt tussen mijn prachtige witte lakens.

Het vasthouden aan tradities is meer dan prima mits er geen mensen worden gekwetst. Ooit was er een tijd dat vrouwen niet mochten werken als ze getrouwd waren, de man diende te volgen en niet tegen te spreken. Ook volgden er maatregelen (wie niet horen wil, moet maar voelen). Daar hebben we toch ook massaal afstand van genomen? Of zijn wij in Nederland gewoon een beetje stil blijven staan en laten we onze meisjes naar school gaan om later te luisteren naar alles en iedereen? Als alleenstaande moeder van ook nog eens een meisje (wat een doemscenario...) recht ik mijn rug en voed ik mijn kind op met een open blik naar de mensheid. 

Tranen liepen over mijn wangen toen ze ooit aan me vroeg: 'Mama, hoe kan het nou zo zijn dat mensen andere mensen uitschelden omdat ze er anders dan wij uitzien? Ze worden toch gewoon geboren zoals ze worden geboren?'






Reacties

Populaire posts van deze blog

Jaloers?

Zweefteefje

De piemel