Dankbaarheid

Vanuit mijn linker ooghoek zie ik allerlei politieke toestanden voorbij komen. Mijn conclusie is dat mensen die een voorbeeldfunctie hebben, zich schuldig maken aan polarisatie, ongehoorzaamheid en egotripperij. Merkwaardig veel kleine partijen dienen zich aan voor de verkiezingsstrijd, die hopelijk niet het geheel een zwak aftreksel wordt van de toestanden in de Verenigde Staten. Een minister houdt zich niet aan de corona-maatregelen, vakanties worden ook gewoon door deze mensen geboekt maar een grote bek hebben ze, als de burgers meeluisteren naar het wekelijks debat-uurtje. 

Weinig mensen laten zich voorop staan op basis van de voor mij essentiële waarden: dankbaarheid, saamhorigheid en tolerantie. In onze maatschappelijke marketing spreken wij schande van de toeslagen-affaire, delen we coronaboetes uit bij de vleet, geven wij subsidies aan ondernemers terwijl wij al veel te lang armoede kennen in ons land. Wij zijn een trots volkje en mogen graag benaderd worden conform onze eigen individuele norm. We hanteren geweldige kutargumenten om alles uitlegbaar te maken. Natuurlijk vind ik dat iedereen hulp verdient en zeker ook de ondernemers. Dit is essentieel om onze economie weer te laten floreren. Soms vraag ik me af of er een les geleerd wordt. Ik hoor om me heen maar weinig dankbaarheid voor de links politieke geste naar rechts georiënteerde mensen. Ik hoor niemand praten over de armoede in Nederland. Wel zijn er gelukkig initiatieven op de radio om de voedselbank te steunen. Ik vind het een schande dat we een rijk overheidsbudget aanspreken, louter en alleen, voor mensen die geen armoede kennen maar ons straks weer een prachtige economie moeten bezorgen. 

Misschien ben ik een dromer, een idealist maar straks fiets ik weer naar de bank om een gezin in een derde wereld land te helpen. Jarenlang heb ik moeten leven van een laag inkomen. Echter wat ben ik altijd een rijk mens geweest. Vele opmerkingen heb ik moeten incasseren over de kernvraag: 'Waarom werk je niet?' Nu is het recht op privacy een groot goed maar zodra je, om welke reden dan ook, een uitkering ontvangt is er maatschappelijke druk. Je moet je eigenlijk verantwoorden voor jouw situatie. Gelukkig heb ik mijn mond op de juiste plek en is mijn 'vrienden' kring de laatste jaren tot het minimum beperkt. 

Ik heb wel een oplossing voor mensen die vinden dat je altijd moet werken: 'Duik terug in de geschiedenis en kijk naar de oplossing van Melkert.' 'Ga vrijwilligerswerk doen en maak jezelf nuttig want dat pretenderen wij in Nederland te zijn: een vlijtig volkje.' 

Begrijp me niet verkeerd. Ik lig niet wakker van mensen die niet werken, ik heb vertrouwen in de goedheid van ons sociale stelsel en het kan me geen reet schelen als mensen niets doen. Je hoeft mij niets uit te leggen want ik ben dankbaar dat ik iedere dag mijn laptopje opstart om iets goeds te doen voor mijn werkgever en vooral voor mezelf. En dan nog even over de vaccinatie... kom niet aan met complottheorieën want dit is verachtelijk. De mensen, zorg en wetenschappers, werken zich een slag in de rondte om een oplossing te vinden voor de mensheid. Wees een keer dankbaar, gehoorzaam en heb vertrouwen. We kunnen blijven zeiken over dat wat fout is gegaan of gewoon even meelopen en volgend jaar lekker weer vrij te zijn. Luister je niet? Dan hoop ik dat de mensen in de politiek een manier vinden om je te benadelen want ik heb er echt geen zin in om te horen dat gezien de ongehoorzaamheid, ik na jaren uitkering trekken weer eens met mijn eigen zuurverdiende centen kan gaan smijten.

Ik wens iedereen een fijne (sobere) kerst en een florerend 2021.

Kusje






 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Jaloers?

Zweefteefje

De piemel