In mijn blote kont gesluierd

'Als ik een gesluierde en volledig ingepakte vrouw zou zijn, droeg ik geen ondergoed en kleding onder mijn gewaad.' Met respect voor alle religies en bijbehorende gebruiken, probeer ik mezelf te verplaatsen in een dergelijke positie.

De afgelopen maanden heb ik een paar reisjes mogen maken en kwam ik veel in oogcontact met 'zwaar' islamitische mensen. Ik wil de fout niet maken om iedereen over één kam te scheren maar ik heb ontdekt dat ik met de uitingsvorm van deze gelovigen moeite heb.

Zodra wij in het openbaar toilet verschijnen ontpoppen deze vrouwen zich tot ware heksen. Het is duwen en trekken om op het toilet te komen. Een huilend jongetje wordt over de hoofden van de dames getild. De jongeman kan zijn plas niet langer ophouden. Voeten worden in de wasbak gewassen terwijl ik mijn handen daar ook nog moet wassen. Als we buiten komen zijn ze uitgeraasd en lopen ze volgzaam achter de man aan. Nu weet ik al mijn hele leven dat vrouwen ware heksen kunnen zijn. Eigenlijk is het wel logisch dat ze zich misdragen als ze de vrijheid hebben.

In het vliegtuig zit ik met mijn ontaarde vrouwelijkheid vol verbazing te kijken en te luisteren naar hun geweeklaag en onfatsoenlijke gedrag richting 'the cabine-crew'. Mijn dochter en ik vrezen de terugvlucht zodra we zijn aangekomen. Wij kijken naar de vrouwen die opgesloten in een hokje de ruimte voelen om zich te misdragen om vervolgens weer volgzaam achter de kerels aan te lopen. 'Zullen die mannen wel weten hoe zij zich gedragen als ze uit zicht zijn.' 'Wat is de essentie van volgzaam zijn?' 'Hoezo loopt ons soort achter piemeldieren aan?'

Teruggekomen in ons warme kikkerlandje wordt een klap gegeven op het verbod om in openbare gelegenheden bedekt te verschijnen. Dit geldt ook voor een bivakmuts overigens. Er ontstaan grappen van de voorstanders en demonstraties van de tegenstanders. Beide kanten kan ik moeilijk plaatsen. Afnemen van de vrijheid om je te tonen zoals jij je wilt tonen is altijd fout. Toestaan van de groeiende angst voor bedreiging is een onderwerpje op zich. Natuurlijk moeten wij in harmonie leven met elkaar, ongeacht hoe je er uit ziet en waarin je gelooft. Maar als ik moet plassen dan wacht ik netjes in de rij. Als ik met een strak shirtje loop dan verwacht ik dat de gulzige blikken van mannen er gewoon niet zijn. Als mannen dan werkelijk zo zwak zijn dan moeten zij hun 'Ray Bannetje' maar van de snuit gooien en hun lichamen gaan verwaarlozen. Dan voorkomen zij dat zij wellicht gaan denken dat iedere vrouw wellustig naar ze kijkt en hun goddelijkheid wil voelen.

Vrijheid is met liefde kunnen geloven in dat wat jij wilt. Vrijheid is de ruimte die jij krijgt om zonder de opbouw van frustraties jezelf te zijn. Ik wil ook gewoon vrij zijn. Als een gelovige man zijn vrouw gesluierd laat lopen en zij is daarmee akkoord (en/of andersom), zul je mij niet horen.

Mijn verbazing is groot en voor het eerst in mijn leven heb ik de korte zin 'Het is niet mijn cultuur' meer dan eens uitgestort. Ik hou niet extreme uitingen, ik hou van vrede maar dwing me niet om anders te zijn.








Reacties

Populaire posts van deze blog

Jaloers?

Zweefteefje

De piemel